-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8523 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

امروزه موضوع دست بوسي، بهانه مخالفان نظام به خصوص ولي فقيه شده است؛ بخصوص وقتي گفته ميشود كه امام خمينيقدس سره دست خود را چفيه بسته و زنان دست ايشان را ميبوسيدند، مگر زن نامحرم بر مرد حرام نيست؟ آيا امامانعليهمالسلام و پيامبرصلي الله وعليه وآله وسلم اين كار را انجام ميدادند؟

دست بوسي از نظر اسلام جايز نيست مگر در مواردي خاص، مثل بوسيدن دست پيامبرصلي الله وعليه وآله وسلم، امامانعليهمالسلام و جانشينان خاص يا عام آنها، دست پدر و مادر و استاد فقيه هم استحباب دارد.

. آية الله مكارم شيرازي، استفتاآت، جلد اوّل، سؤال 1605، بحار الانوار، جلد 73، ص 37، حديث 3؛ وسائل الشيعه، جلد 12، ص 233.

قضيه دست بوسي در مورد امام خمينيقدس سره و رهبر معظم انقلاب آية الله خامنهاي، از سوي مردم(زنان و مردان)، اگر چه اين بزرگواران راضي به اين كار نبوده و نيستند، ولي گاهي شدت ابراز علاقه مردم و اصرار آنها موجب ميشود كه دست بوسي انجام بگيرد.

در مورد دست بوسي زنان نامحرم، بوسيدن دست نامحرم (به خصوص در موارد بالا) از روي پارچه، عبا و چفيه (و به طور كلي لباس) بدون قصد لذت اشكالي ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.